Bli medlem

Å grave etter gull

− Statistisk sett er det i hvertfall én til to med ADHD i hver klasse. Og det er klart at man må ta hensyn til. Alle barn er ulike, også de med ADHD. Alle har sterke sider man må bygge videre på, sier lærer Jeanette Våler Skaug i ADHD Norges film «Grave etter gull».

Filmen er rettet mot lærere og viser hvordan lærer og assistent kan samarbeide godt sammen, og hvordan de kan bruke elevenes ressurser i undervisningen. «Grave etter gull» er laget av ADHD Norge i samarbeid med Bravissimo AS og med støtte fra ExtraStiftelsen.

Filmen kan du se her:

− Ikke for tett på
Irene Johansen er assisent. I filmen kommenterer hun hvordan en assistent kan hjelpe elever med ADHD.
− Det er veldig viktig å ikke være for tett på. De vil selvfølgelig være som alle andre og ikke ha en sittende på skulderen hele timen. Utfordringen er å se når de trenger noe, kanskje litt før de merker det selv, er Johansens råd til andre assistenter i skoleverket.

Lærer Kristin Haugstad Sagranden mener at man ikke er utlært når man er ferdig utdannet som lærer.
− Når du er ferdig på lærerhøyskolen kan du ikke alltid så mye om ulike diagnoser og hvordan du skal legge til rette for disse barna. Du må prøve å innehente kunnskap selv, sier hun.

Viktig å bli forstått
Nora (11) forklarer i filmen hvordan det er å ha ADHD og kommenterer at hun har et godt forhold til læreren sin.
− Ja, hun skjønner meg ganske godt. Men det er ikke alt hun skjønner da. Fordi hun har ikke ADHD, så hun skjønner ikke hvordan jeg har det inni meg. Men jeg er ganske god til å forklare hva jeg føler, så hun skjønner meg etter hvert, kommenterer Nora.