Bli medlem

ADHD – en innføring

− Med relativt enkle grep kan man tilrettelegge for en god og oversiktlig hverdag for elever med ADHD, sier pedagogisk-psykologisk rådgiver Lisbeth Iglum Rønhovde i filmen «Hva er ADHD».

Filmen er laget i samarbeid med ADHD Norge og Bravissimo AS, med støtte fra ExtraStiftelsen. I denne filmen får man en kort innføring i hva ADHD er, og hvilke utfordringer elever med ADHD kan ha på skolen. «Hva er ADHD» er i utgangspunktet rettet mot lærere, men dette er en film som passer for alle som vil ha en kort innføring om ADHD.

Se filmen her:

Medfødt
Rønhovde forteller i filmen at ADHD regnes som en medfødt, genetisk betinget tilstand og har en arvelighet på opptil 80 prosent.
− På samme måte som svakt syn eller lesevansker, så vil man ikke kalle ADHD en sykdom. Det er en tilstand. Det er ingen hjerneskade, det skyldes en kjemisk ubalanse i hjernen som forårsaker problemer med å konsentrere seg med å planlegge og organisere sine gjøremål, og det å være fleksibel med tanke på forandringer, sier hun.

I aktivitet
Rønhovde kommenterer at det er vanlig at barn med ADHD har masse energi. Mange skravler ofte som en foss. Men samtidig påpeker hun at det ikke gjelder alle.
− Ikke alle med ADHD er rastløse og urolige. Det er en relativt stor gruppe som snarere er innadvendte, blir sittende passive og ikke kommer i gang med noe som helst. De vil ha like stort behov for tilpasning og oppfølging av læreren som de som forstyrrer i klassen, forteller hun.