Bli medlem

Friminutt på ungdomsskolen

− For ungdommer med ADHD kan friminuttet være en kjempeutfordring. Vi snakker om uskrevne sosiale regler, sier pedagogisk-psykologisk rådgiver, Lisbeth Iglum Rønhovde i filmen «Friminutt på ungdomsskolen» som er laget av ADHD Norge i samarbeid med Bravissimo AS, med støtte fra ExtraStiftelsen.

Se filmen her:

Klokka ringer, og friminuttet på ungdomsskolen kan starte. Men ikke alle elever gleder seg. Elever med ADHD kan oppleve friminuttene som vanskelige.

− Også i ungdomsalderen ser vi at elever med ADHD henger noe etter når det kommer til sosial kompetanse. Dette handler ikke om intellektuelle evner, men rett og slett evnen til å lede og regulere seg selv, sier pedagogisk psykisk rådgiver, Lisbeth Iglum Rønhovde i filmen «Friminutt på ungdomsskolen».

Filmen er laget av ADHD Norge i samarbeid med Bravissimo AS, med støtte fra Extrastiftelsen. «Friminutt på ungdomsskolen»-filmen gir tips og råd til lærere om hvordan de kan tilrettelegge friminuttene for ungdomsskoleelever med ADHD.

Organiserte aktiviteter
I filmen råder Rønhovde lærere til å aktivisere ungdommene i friminuttene.
− På noen ungdomsskoler har man organisert quizgrupper, sjakkturneringer, bordtennis eller til og med garasjeband i friminuttene. Det er veldig gode anledninger for å bygge relasjoner fordi elevene møter hverandre på litt andre arenaer enn i klasserommet, sier Rønhovde i filmen.