Bli medlem

Hundene som hjelper til med skolearbeid

Helle Karin og terapihundene hennes reiser rundt og hjelper blant andre elever med ADHD og konsentrasjonsproblemer.

I fem år har Helle Karin Barstad (29) drevet firmaet Firbentterapi hvor hun tilbyr tjenester med terapihundene sine til ulike institusjoner og skoler i Stavanger-området.
Det begynte i 2011 da Helle som er utdannet pedagog meldte seg på kurs i Dyreassistert terapi. Der lærte hun hvor viktig omgang med dyr er for den mentale og fysiske helsen til mennesker. Hun forsto snart at hunden kunne brukes i flere sammenhenger: mot depresjon og ensomhet, for bedre konsentrasjon, omsorg og livsglede.

Tryggere
Snart begynte hun å bruke terapihunden i møte med både unge og eldre med forskjellige utfordringer. Det kunne være mennesker som var psykisk utviklingshemmet, hadde psykiske vansker. Men også barn og unge med autisme og ADHD som trengte hjelp med skolearbeid og sosial trening.
Hun oppdaget snart at skolebarn som slet med mattevegring og redsel for høytlesning, fant konsentrasjonen og tryggheten med terapihunden Lucy ved sin side.

– Jeg merket at elevene syntes det var lettere å lese for hunden enn å lese for læreren – eller høyt i klassen, sier hun.

Det magiske skjer
Snart fikk Helle og hunden Lucy flere oppdrag – både på skoler og institusjoner. De besøkte også eldre mennesker som var ensomme.
For Helle var det å se hvilken forskjell hun og hunden gjorde, nok til å satse videre. Hun bestemte seg for å starte opp bedriften Firbentterapi.

Når hun besøker skoler pleier hun å ta elevene med seg ut i grupper.
– Det er viktig å at barna får utfolde seg fysisk og leke litt med hunden. Etterpå har de lesestund eller jobber med skolearbeid. Det er da det magiske skjer, mener Helle.
Barna klarer å konsentrere seg om regnestykker og matteoppgaver. De glemmer at de er nervøse. Alt takket være hunden Lucy. Men hunden kan også lære barna bedre sosialt samspill.
Gjennom lek med hundene kan barn lære hvordan man bør være mot hverandre og dermed hindre mobbing og konflikter mellom elever, sier Helle.
De positive resultatene er ikke bare noe Helle opplever i jobben sin.
Forskning viser nemlig at når man er sammen med dyr, senkes blodtrykket og pulsen. Berøring av dyret utløser antistresshormonet oxytocin, som virker beroligende og angstdempende. Det er dette som er forklaringen på at terapihunder virker godt som lesehunder.

Gode tilbakemeldinger
– I USA er det gjort mye forskning på lesehunder og der er det vanlig med det de kaller Read-hunder i undervisningen, forteller Helle.
Hun får gode tilbakemeldinger fra foreldre og lærere. Foreldrene forteller om barn som kommer hjem og leser for marsvin eller kosedyrene sine.
Men Helle understreker at ikke hvilken som helst hund kan bli terapihund. – Hunden må like mennesker og være trygg. Den må også tåle å bli utsatt for mennesker som ikke vet hvordan de skal behandle dyr, den må være snill og kunne tilpasse seg.
Bare fantasien setter begrensninger for hva terapihunden kan gjøre, mener Helle. Hun har til sammen tre besøks- og terapihunder: Lucy, Lillegutt og Pixel. Det krever mye tid å trene dem og lære dem opp i jobben. Lucy er mest erfaren og kan jobbe lengre dager en de andre, forklarer Helle Karin Barstad.

Fakta om Terapihund

Alle hundene til Helle er utdannet gjennom Norske Terapihundskolen, og det er også Terapihundskolen som har den internasjonale R.E.A.D. (Reading Education Assistance Dogs) sertifiseringen.

Les mer