Bli medlem

Søvnvansker

− Viktig med faste rutiner

− Å slite med søvn er ganske vanlig for barn generelt, men spesielt for barn med ADHD. De har sannsynligvis et mindre ”robust” søvnsystem, sier overlege Berit Hjelde Hansen ved Nedre Romerike barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk.

Berit Hjelde Hansen har forsket på barn og unge med ADHD og angstlidelser. Hun har også tatt en doktorgrad om søvnvansker.

Hun mener at faste leggetidsrutiner er viktig for barn og unge med ADHD.

Koble av før leggetid

− For barn er det viktig at man slutter med den aktiviteten de holder på med en halvtime før de ligger i senga. Den siste halvtimen før leggetid bør helst være litt koselig. Man kan for eksempel spise et hyggelig måltid sammen eller lese et eventyr. Man bør ikke ta opp dagens problemer på sengekanten, råder hun.

Hun legger til at mange barn og unge kan slite med innsovningsproblemer, fordi de sliter med å skru av hodet. Dette kan ifølge henne ofte skyldes engstelse.

Hansen forteller at forskning viser at særlig ungdommer bør unngå skjermbruk rett før de skal legge seg.

− I skjermlys er det mye blått lys som skrur av melatoninproduksjonen. Dette gjelder primært mobiltelefoner, nettbrett og pc-skjermer. TV er ikke så ille. Det vi råder til, er å ikke bruke nettbrett/skjermer to timer før leggetid og ikke tv den siste timen før en legger seg, sier hun.

Hun råder barn og unge med ADHD til å legge seg til så å si samme tid hver kveld og stå opp til samme tid hver dag. Også i helgene.

Anbefaler dagslyslamper

Hun sier at dagslys og mørke regulerer døgnrytmen, og det er viktig at man får tilstrekkelig med lys på dagtid.

− Dagslyslamper kan være lurt, spesielt på denne tiden av året.

− Hva tenker du om bruk av Melatonin?

− Dette er et middel som brukes mye. Det er ikke godkjent som legemiddel, men skal være relativt trygt. Det er viktig å påpeke at Melatonin hjelper kun mot innsovningsvansker, og ikke på uro rundt leggetid. For innsovningsvansker må man bruke Melatonin som er korttidsvirkende, og ikke Circadin. Dette er ment for eldre personer som sliter med oppvåkning i løpet av natten. Det er kun i spesielle tilfeller at dette brukes av barn, forteller Hansen.

− Hjelper kuledyne for barn med ADHD?

− Det er delte meninger om dette fungerer eller ikke, men en dansk undersøkelse viser at innsovningstiden ble betraktelig redusert ved bruk av kuledyne. Kuledynen har et taktilt trykk på kroppen som kan ha en beroligende effekt, sier Hansen.

Hun forteller at man ikke lenger får dekket kuledyne, og at det derfor kan bli ganske dyrt å anskaffe seg en slik.

− Dynen er ganske tung, og det er ikke heldig for barn som sliter med pusteproblemer, sier Hansen.

Hansen forteller at søvnvansker kan ha mange årsaker, men at en del personer med ADHD kan ha søvnsykdommer som for eksempel søvnapne.

− Det kan være lurt å snakke med en lege om søvnproblemene for å finne ut hva de skyldes, råder overlegen.

Hun viser også til nettstedet www.sovno.no for flere søvnråd.