Hva er ADHD
3-5 % av barn og unge opptil 18 år har ADHD. Det betyr at det statistisk sett finnes én med ADHD i hver klasse.
Har du sett en med ADHD har du kun sett én. Dette betyr at alle med ADHD er forskjellige, og tilretteleggingen må tilpasses den enkelte elev.
Som lærer må du kjenne elevens forutsetninger og bakgrunn godt for å tilrettelegge på en god måte.
Som assistent må du vite en del om eleven, hvis du skal kunne nå frem på en god måte og lære hva du kan forvente av elevene på gode dager og på dårlige dager.
ADHD er en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse med uttalt konsentrasjonssvikt, uro, rastløshet og impulsivitet. Når man har fått diagnosen ADHD, er dette i høy grad en pedagogisk utfordring. Det er gjerne i skolealder at problemene merkes. Her skal eleven tilegne seg nye kunnskaper, ferdigheter og holdninger, både faglig og sosialt.
ADHD - Attention Deficit / Hyperactivity Disorder
Symptomer:
- Konsentrasjonsvansker
- Hyperaktivitet
- Impulsivitet
Symptomene må ha:
- Vart mer enn seks måneder
- Oppstått før 12-års alder
Hyppighet:
- 3-5% av barn i skolealder har ADHD
- 2 til 3 ganger flere gutter enn jenter får diagnosen
- 2/3 av de som har ADHD, har minst én betydelig tilleggsvanske
Tidlig og riktig behandling:
- Forebygger uheldig utvikling
- Bedrer prognosen for å klare seg i voksenlivet
- Gir en god skolegang og videre yrkesliv
Elever med ADHD har gjerne en spesifikk senmodning slik at de på flere viktige områder kan ligge langt etter de andre i klassen, mens evnene kan være aldersadekvate. I tillegg har de et utføringsproblem ved at de ofte gjør noe annet enn det de hadde tenkt å gjøre. Dette har med de eksekutive funksjoner i hjernen å gjøre. Svikt i kognitive funksjoner som er viktig for å regulere tanker, følelser og adferd. Disse funksjonene kalles eksekutive funksjoner (EF) og innbefatter blant annet evnen til å holde igjen en impuls, planlegge oppgaver fremover i tid og løse problemer som oppstår på en fleksibel måte. Det er en sterk sammenheng mellom svikt i EF og dårlig fungering i skole, jobb og sosiale relasjoner.
Svikt i kognitive funksjoner kommer ofte til uttrykk gjennom at eleven oppleves som lite kritisk til omgivelsene. Han eller hun gir fort opp, lar seg lett avlede og har nedsatt evne til å bedømme egne ferdigheter og prestasjoner. Eleven lever her og nå, og viser svak evne til å tenke langsiktig. Hukommelsen er kaotisk og den ene tanken tar gjerne den neste. I tillegg er disse elevene ofte rigide og ute av stand til å forstå at de tar feil. Eksekutive funksjonsvansker er å regne som en av kjernevanskene for elever med ADHD. For mange elever med ADHD vil evnen til konsentrasjon, oppmerksomhet, impulsivitet, planlegging, selvregulering og selvbeherskelse ligge langt under det som forventes ut fra generell utvikling, og skjevheten vil for mange vare hele livet.
Noen lærere kan kjenne seg usikre på hvordan de skal møte elever med ADHD. Det man har lært om pedagogikk, fungerer ikke, og hele klasseromssituasjonen påvirkes – man må finne nye veier. Det er i dag fokus på selvregulering og skriving i skolen, noe som gir store utfordringer for elever med ADHD selv om det ikke er noe i veien med evnene. Det gjelder å sette i gang tiltak og hjelpe disse elevene til å få vist hva de kan, slik at de får det beste ut av skoleårene.
ADHD deles inn i tre undergrupper
1. ADHD hyperaktiv og impulsiv type
Hyperaktivitet:
- Ofte mye uro i hender og føtter
- Eleven kan forlate plassen sin i timen og løpe omkring
- Støyende lek
- Overdreven kroppslig aktivitet
- Prater mye uten å tilpasse seg den situasjonen de er i
- Ungdom og voksne har ikke det samme, høye aktivitetsnivået, men er ofte rastløse
Impulsivitet:
- Handler før de har tenkt seg om
- Svarer før et spørsmål er avsluttet
- Klarer ikke vente på tur
- Avbryter
Elsk meg mest når jeg fortjener det minst, for det er da jeg trenger det mest.
Ukjent
2. ADHD uoppmerksom type
Konsentrasjonsproblemer og problemer med vedvarende oppmerksomhet er ofte vanskelige å oppdage og får gjerne ADHD-diagnose sent i livet. De kan være sjenerte og er ofte mer preget av tilbaketrekning, angst, tristhet, negativt selvbilde og apati, og de misliker sterkt fokus på egen person i forsamlinger.
- Fanger ikke opp muntlige beskjeder og andre signaler fra omgivelsene
- Har vansker med å bearbeide informasjon og kan derfor få problemer med å følge instruksjoner, gjennomføre oppgaver og organisere egne aktiviteter
- For andre kan det virke som om de ikke hører etter
- De unngår eller misliker gjerne oppgaver som krever vedvarende oppmerksomhet
- De skifter ofte fra en aktivitet til en annen, uten å gjøre noe ferdig
- De er lette å distrahere, glemsomme og mister lett ting
Elevene må oppmuntres til å snakke høyt i klassen, og til å være mer frempå. I klasserommet følger elevene tilsynelatende med i undervisningen, men mister raskt konsentrasjonen og gir opp ved motgang. Mange mangler tro på seg selv og er raske til å si at de ikke kan, vet eller husker. De fleste blir slitne når de løser oppgaver eller leser. De har ofte store bekymringer rundt eget skolearbeid. De undervurderes ofte med hensyn til intelligens fordi det er svært vanskelig for dem å yte opp mot sitt potensial. I ungdomsalder forventes det en større evne til konsentrasjon, vurdering, problemløsning, planlegging og abstraksjon. Dette sliter elever med ADHD uoppmerksom type med, vanskene vil etter hvert bli mer synlige og skoletiden blir mer utfordrende.
3. ADHD kombinert type
De fleste som har ADHD, finner vi denne gruppen, dvs. man oppfyller diagnosekriteriene for hyperaktivitet, impulsivitet og uoppmerksomhet. Modenhet og atferd vil endre seg med alder, og siden eleven kan ha vansker innen ulike områder i forskjellig grad, er det ulik tilrettelegging som må til for hver enkelt elev.
Jenter og ADHD
Jenter er biologisk og nevrologisk annerledes enn gutter; de omgås og uttrykker seg annerledes, og de oppdras ut ifra helt andre sosiale forventninger. Flertall av jenter med ADHD blir sjelden oppdaget av skolen, men av sine foresatte.
Forskning viser at jenter med ADHD sliter mindre med de eksekutive funksjonene (å planlegge, organisere og fullføre oppgaver) enn det gutter med ADHD gjør.
Relasjoner til venner
Jenter med ADHD opplever større vanskeligheter med vennerelasjoner enn det gutter med ADHD gjør. Sosial utstøting av sine jevnaldrende kan skje allerede i førskolealder, da de kan bli avvist eller unnvikes av sine kamerater oftere enn det gutter med ADHD gjør. Samspillet mellom jenter viser at de fra meget tidlig alder, relaterer til hverandre gjennom språk og på en sosialt interaktiv måte. Egenskaper som samarbeid og det å lytte til andre er nødvendige egenskaper for å kunne delta på riktig måte i interaksjon jenter imellom. Derfor vil utfordringene med å uttrykke seg muntlig og det å ha verbal kontroll, som jo finnes hos en del barn med ADHD, oppfattes som mer negativt hos jenter.
Ubevisst stilles det ofte ulike krav til jenter og gutter. Det forventes at jenter skal være stille og flinke, og de blir oppdratt til å ta mer ansvar enn guttene. Dette kan føles energitappende for jentene. Uoppmerksomme jenter er ofte umodne og leker helst med yngre barn. De blir i stor grad avvist av jevnaldrende jenter fordi de oppleves som barnslige. For jenter er det viktig å bli sosialt akseptert, og de stiller høye krav til seg selv. Hvis de ikke når opp til forventningene, kan angsten bre seg og de går inn i seg selv for å gruble. Mye grubling kan igjen føre til dårlig selvbilde. Jentenes vansker forverres gjerne ved pubertetsalder. Noen jenter med ADHD kan være tidlig ute med røyking og alkoholutprøving, og ha en tidligere sexdebut enn jevnaldrende.
Min skola - Erica:
ADHD og relasjoner
Det er i relasjonen eller samspillet med læreren at elevens motivasjon for læring skapes. Måten læreren legger opp til et godt sosialt samspill på, og hvordan klassens arbeid blir ledet, er avgjørende faktorer for elevenes tilegnelse av kunnskaper og ferdigheter innenfor det faglige og sosiale området. Det handler om å lede en klasse eller gruppe elever på en måte som gjør at hver enkelt elev opplever å ha en meningsfull relasjon til læreren, preget av forståelse, respekt og tillit. Elever med ADHD er svært opptatt å bli likt av læreren sin, og vil raskt merke om dette ikke er tilfellet. De oppfanger meget raskt lærerens kroppsspråk, blikk og toneleie, mer enn andre barn. Elever med ADHD er sensitive barn som er svært sårbare for kritikk og kan fokusere på det de ikke får til, både i fagene og i det sosiale sammen med klassen.
Arbeid med relasjoner
Relasjoner og problematferd henger sammen. Elever som opplever at de har en dårlig relasjon til læreren, synes å ha en større tendens til å vise ulike former for forstyrrende problematferd enn elever som oppgir at de har en positiv relasjon til sin lærer.
Vær genuint opptatt av elevene, vær nysgjerrig på deres liv utenom skolen og hva de interesserer seg for! I samarbeid med skoleledelsen og lærerteamet er det den enkeltes lærers oppgave å sørge for å finne tid og anledning til å knytte bånd med alle elever i gruppa.
I arbeidet med å etablere og opprettholde de positive relasjonene er det nødvendig at læreren gir oppmerksomhet og støtte til elevenes faglige og sosiale utvikling på skolen.
Utfordringer
Hvis eleven får stadig negative reaksjoner på at han/hun ikke yter det som er forventet, kan eleven få et bilde av seg selv som utilstrekkelig, både faglig og sosialt. Stadig negative irettesettelser og kritikk kan virke hemmende på endring av atferd. Straff kan stoppe problematferd for en periode, men fører sjelden til læring av ønsket atferd. Stadig kritikk skaper ubehag og engstelse, og eleven vil etter hvert gjøre motstand. Å stemple en elev som problemelev kan føre til at eleven blir stigmatisert i rollen som avviker. Man kan lett fokusere på de trekk og handlinger som har avvikende effekt, og negative forventinger fra klassemiljøet vil kunne holde eleven fast i rollen. Eleven kan bli klassens syndebukk og få skylda for all uro. Å bli sett på som avviker kan få store sosiale konsekvenser for eleven med ADHD. Medelever trekker seg vekk og eleven kan bli sosialt isolert. I tillegg forventes det ofte mindre av problemelever. Ved å ikke stille krav gir læreren utrykk for at han/hun ikke har tro på at eleven kan mestre faglig eller har evne til å endre atferd. Dette igjen vil påvirke elevens selvoppfatning, og selvbildet blir negativt; dermed vil en elev med ADHD utvikle ulike ”overlevelsesmekanismer” som flukt og angrep. Flukt i form av passivitet, flukt fra virkeligheten eller tap av motivasjon. Angrep kan ses i form av å skape konflikter, aggressivitet, utagering eller provosering.
Elever med ADHD vet godt at de ikke skal forstyrre klassekamerater, løpe fra klasserommet eller skolen. De vet at de ikke skal slå andre, svare frekt eller snakke høyt i klasserommet. De fleste ønsker å oppføre seg på riktig måte. De er allerede motivert.
Barn gjør så godt de kan. Når de ikke kan bedre, må vi finne ut hvorfor, slik at vi kan hjelpe dem.
Ross W. Greene