Bli medlem
Min side

Samlivsråd i en vanskelig tid

Isolert med ADHD? Samlivsråd i en vanskelig periode

Samliv kan være anstrengende. Særlig i denne spesielle tiden, med pandemi-stress og angst, for å ikke glemme dagene (nå ukene) innesperret med ADHD, barn, arbeid og hverandre. Her kommer noen råd for å bygge sterkere bånd, mens man holder sosial distanse.

Å navigere i en stengt verden, spesielt om man arbeider hjemmefra og skal dele plassen med ektefelle/samboer og/eller barn flere timer pr. dag, kan oppleves unormalt stressende for mange. For par som lever med ADHD kan stress være alvorlig for familielivet.

Stressfaktorer som påvirker par i isolasjon

  • Høyere enn normal følelsesmessig spenning, spesielt frykt og angst
  • Ekstra stress på grunn av flere timeplaner og ekstra familieforpliktelser
  • For mye tid sammen
  • Mindre og mindre tid til «å lade opp» på

Mange av disse stressfaktorene forsterkes med ADHD, og mange par lurer på hva de kan gjøre for å komme ut av denne krisen de opplever.

Følelser forsterkes under pandemien

En kvinne med ADHD skrev om sin partner som også har ADHD:

«Å være sammen hjemme under denne krisen er en daglig følelsesmessig berg-og-dal-bane. Noen av min samboers ADH- symptomer inkluderer angst og noen dager kan bety mye frustrasjon og utbrudd over små irritasjoner. Jeg prøver å være forberedt og så positiv som mulig … Men utbruddene kan ta knekken på meg, spesielt når de kommer hele dagen og kvelden – og flere dager på rad. Jeg blir trist og engstelig, og går på en knivsegg der jeg venter på neste utbrudd.»

 

Det er ikke bare hos partnere med ADHD at følelsene forsterkes. Flere er redd for at partneren tankeløst eller utilsiktet utsette dem for sykdom. I tillegg vil noen familier møte betydelig stress rundt økonomiske problemer.

Hvordan håndtere den emosjonelle berg-og-dal-banen

Vanskeligheter med å håndtere følelser er en av kjernesymptomene på ADHD. Som alle symptomer på ADHD, blir følelser forsterket av stress og mindre søvn, så det er ingen overraskelse at flere par opplever familielivet som vanskelig i disse dager. Det du vil ha i en krisetid er en partner som vil berolige deg og «være der for deg.» Mange ADHD-relasjoner, i stedet, har to partnere som sliter med å håndtere følelsene sine. Her er noen forslag som kan hjelpe deg:

 

  • Tid for å lade er en absolutt nødvendighet. Forklar partneren din (og barna) at du trenger litt tid hver dag alene. Da kan du lettere få den energien og tålmodigheten du trenger. Lag deg en plan på når du skal ta denne tiden – bruk en lukket dør med et skilt; angi en bestemt tid på dagen; bruk øretelefoner; forlat huset for en tur hvis du kan. Fortell familiemedlemmer at dette er en gave de gir deg. Andre vil trenge den ladetiden også, så la dem velge hva de finner mest energigivende som bidrar til å aktivere dem.
  • Tid for å koble på er også viktig.Deterlettåfølesegisolertnårvimå værehjemme,fordimenneskertrivesi sosiale relasjoner. Ringfamilienoghadenlangepratenduikkeharhattpåenstund.Blimedienstøttegruppe.Vurderåfåkontaktmedgamlevennerduikkeharkontaktetpåenstund.
  • Få nok søvn. Innkall til familiemøte å forklar at i denne tiden med mye stress, er det enda viktigere at alle går til sengs i tide og får nok søvn. Selv en halv time mindre søvn om natten kan gjøre deg mer irritabel og mindre i stand til å utføre ditt daglige ansvar.
  • Fortsett å ta ADHD-medisiner.Det kan være fristende å slutte å ta medisiner siden du er hjemme. Ikke gjør det! Ekstra stress kan forverre ADHD symptomer, så medisiner er enda viktigere enn vanlig.
  • 5. Tren.Fysiskaktiviteterenkjentogeffektivhumørstabilisator.Hvisdueristandtilågåutenfor,løpe,gå,sykle, gjøre hagearbeid,spasnø…noesomlardegsvettemensduikkeersammenmedandre
  • Dans. Sett på gøy musikk, og dans for å få litt innendørs trening. Lag en danserutine med barna eller start en innendørs «boot camp» hvor hvert familiemedlem får være drillsersjant i 3 minutter (bruk en timer). Gjør det til et spill. Gjør det som trengs for å få litt energi ut!
  • Opprett noen «anti-irritasjon» påminnelser. Det kan bety å dekorere speilet på badet med Post-It lapper som sier noe sånt som «dette vil gå over» eller en lignende påminnelse om at dette er en midlertidig, uvanlig tid.
  • Begrens avbrudd i løpet av dagen.Flere som jobber hjemme får irriterende avbrudd, spesielt fra partnere med ADHD som ønsker å dele sin siste tanke ‘nå!’ Men hvis du jobber hjemmefra, skaper dette reelle problemer.  Lag regler på når og hvordan du kan avbrytes. Hvis partneren din glemmer regelen, vil en mild påminnelse i stedet for en irettesettelse være din beste tilnærming.
  • Vær fredsbevarende. Ttilby fred i stedet for kamper. Be om unnskyldning hvis du er irritert; forsikre partneren din om at du elsker ham eller henne. Vær sjenerøs med komplimenter. Disse reparasjonene vil bidra til å holde hjemmelivet stabilt.
  • Lag en praksis for familietakknemlighet. Kanskje til middag, be alle om å dele en ting som de er takknemlige for den dagen.
  • Lag noen morsomme spesielle øyeblikk. Hvis du har barn, endre lesetiden; lag historier sammen der en person sier to setninger, så må neste person finne på de neste to setningene, og så videre. (Dette kan være morsomt, og barna elsker å prøve å gjøre historien så merkelig som mulig!) Vurder å opprette en familiedagbok for denne tiden (alle kan tegne et bilde eller skrive et avsnitt om hver dag). Hvis du ikke har barn, ta en piknik; danse rundt på kjøkkenet; planlegg og forbered sommerhagen. Jo mer positive følelser du opplever, jo mindre sannsynlig vil de negative forstyrre deg.
  • Opprett nye rutiner.De gamle rutinene bør bli opprettholdt, men du kan lage nye.
  • Lag endring i hjemmet for å holde ADHD-hjernen interessert. Den samme kvinnen skrev til meg: «Vi veksler på steder å arbeide og gjøre lekser på. Vi går fra spisebord til barnebord til å sitte ute og til å ligge på soveromsgulvet.Jeg har lagt merke til at å bytte rom holder på nyhetens interesse.» Med kreativitet kan du også bruke denne «nyhet» strategien i et voksent hjem også.
  • Vurder å begrense nyhetsforbruket ditt.Selv om ting beveger seg raskt, forblir kjernen av nyhetene de samme hver dag: viruset sprer seg; økonomien er dårlig; folk trenger å bli hjemme. Du kan sjekke inn en gang om dagen og få det du trenger å vite uten å legge mer til din emosjonelle belastning.
  • Erkjenn legitimiteten til økt angst. Dette er angstfremkallende tider. Vi vet egentlig ikke hva som skjer, ikke alle er enige om alvorlighetsgraden av situasjonen, og en stor del av befolkningen er i fare for sykdom eller død. Det er logisk at folk føler seg engstelige, redde osv. Valider den angsten ved å si «Det er helt rimelig å føle seg engstelig … kan jeg gjøre noe for å lindre det?» i stedet for «Hei, slutte å være så engstelig; det vil bli bra.» Det siste er lammende og vil garantert å legge til partnerens angst.

 

https://www.additudemag.com/cooped-up-adhd-relationship-advice/?utm_source=eletter&utm_medium=email&utm_campaign=adult_april_2020&utm_content=040720&goal=0_d9446392d6-2831dba9f5-288526141