Høring om forslag til endring i opplæringsloven § 13-4 og privatskoleloven § 3-10 b

Sist oppdatert
10
.
10
.
2024

Vi viser til høringen om forslag til endring i opplæringsloven § 13-4 og privatskoleloven § 3-10 b, hvor det foreslås en ny bokstav d som tillater fysisk inngripen når en elev “vesentlig forstyrrer opplæringen til andre elever”. ADHD Norge vil uttrykke vår bekymring og komme med innspill på forslaget.

Utfordringer i skolen

ADHD Norge forstår at skolen står overfor store utfordringer når det gjelder å håndtere elever som forstyrrer undervisningen. Lærere og skoleansatte må ta hensyn til mange behov samtidig, og det er viktig å skape et trygt og godt læringsmiljø for alle. Vi erkjenner at dette kan være en vanskelig balansegang.

Bekymring for eskalering

Vi er bekymret for forslaget om å tillate fysisk inngripen, som vi mener kan gjøre vondt verre. Det vil kunne bli ulik praksis fra lærer til lærer, og ulike skjønnsmessige vurderinger for hva den enkelte oppfatter som psykiske krenkelser. Lærers kompetanse, trygghet og klasseledelse vil også kunne påvirke elevenes reaksjonsmønstre. Vi frykter at en slik lovendring vil bidra til økt konfliktnivå, og gjøre situasjonen mellom elever og lærere mer utfordrende. Fysiske inngrep kan ofte ramme de mest sårbare elevene, som gjerne har behov for mer forståelse og tilrettelegging basert på kunnskap, ikke fysisk makt. Dette kan svekke deres rettssikkerhet og oppleves krenkende.

Tillit og kompetanse – nøkkelen til løsningen

I stedet for å bruke fysisk makt, mener ADHD Norge at løsningen ligger i å bygge gode, tillitsfulle relasjoner mellom elever og ansatte. Fagpersoner trenger bedre kompetanse i å håndtere utfordrende situasjoner på en måte som skaper trygghet og respekt. Når lærere og skolepersonell har kunnskap og ser de bakenforliggende årsakene til hvorfor noen elever forstyrrer i undervisningen, vil man unngå konflikter og heller sette inn tiltak versus fysisk inngripen. I stedet for å gå veien om fysisk makt, bør skolen få ressurser til å gjennomføre nødvendige tilpasninger og støtte elever som strever.

Bilde kreditering:

Andre leste disse artiklene også

No items found.
← Tilbake til oversikten