Høringssvar til Meld. St. 34: En mer praktisk skole
ADHD Norge takker for muligheten til å gi innspill til Meld. St. 34 "En mer praktisk skole". Vi støtter hovedtrekkene i stortingsmeldingen, som vektlegger økt motivasjon og praktiske læringsmetoder. Dette er særlig viktig for barn og unge med ADHD, hvor tilpassede og varierte læringsformer kan bidra til økt trivsel, mestring og gjennomføring av skoleløpet.
Støtte til en mer praktisk tilnærming
Vi anerkjenner betydningen av en praktisk tilnærming til læring, og ser det som positivt at meldingen fokuserer på å øke elevenes motivasjon. For mange barn og unge med ADHD kan praktiske oppgaver og en mer variert skolehverdag være nøkkelen til større faglig og sosial fremgang. Selv om stortingsmeldingen gir en god oversikt over hva som fungerer i norsk skole, og tydelig uttrykker bekymring for økte forskjeller, ønsker vi å løfte frem noen sentrale punkter som er spesielt viktige for elever med ADHD. Disse tiltakene er avgjørende for å sikre at forskjellene ikke øker ytterligere.
1. Likeverdighet i opplæringen
Barn og unge med ADHD har de samme intellektuelle evnene som sine jevnaldrende, men kan oppleve forsinkelser i utviklingen av regulerings- og emosjonelle ferdigheter. Det er derfor avgjørende at lærere har tilstrekkelig kunnskap om ADHD og forstår hvordan dette kan påvirke skoleprestasjoner og atferd. Realistiske forventninger og tilpasset støtte fra lærerne vil styrke relasjonen mellom lærer og elev, noe som er viktig for mestring og aktiv deltakelse i læringsmiljøet. Vi mener derfor at lærers kompetanse om ADHD, og om mulige tilrettelegginger som støtter elever med reguleringsutforinger må settes tydeligere på dagsordenen.
2. Sosial støtte, forventninger og forebygging
Stortingsmeldingen fremhever sosial trening og emosjonelle ferdigheter, noe ADHD Norge støtter. Imidlertid vil vi understreke behovet for målrettet støtte og veiledning i sosiale situasjoner for barn og unge med ADHD. Mange av disse elevene sliter med å tolke sosiale koder, og dette kan ha betydelige konsekvenser for deres trivsel og utvikling. Det er derfor viktig at lærere har kunnskap om at barn med ADHD ofte har en senutvikling innen sosial kompetanse, slik at forventningene som stilles, blir realistiske.