Hvordan få gjort lekser når man har ADHD?

Sist oppdatert
04
.
04
.
2019

Tilbake til skolen betyr tilbake til lekser. Det kan for mange familier bety kverulering, frustrasjon og tårer fordi lekser krever en disiplin og utholdenhet mange barn med ADHD ikke mestrer. Men du kan gjøre det enklere ved å lage deg noen rutiner for leksene. Spørsmålene er: når, hvor og hvordan?

1. Når?

  • Gjør leksene på et bestemt tidspunkt hver dag, med utgangspunkt i barnets temperament og humør. Kanskje det er best å gjøre leksene rett etter skoletid eller etter en times pause. Unngå lekser sent på kvelden for da vil de fleste barn være slitne og tomme for energi.
  • Lag en dagsplan eller ukekalender som inkluderer leksenes start og slutt.
  • Planlegg nok tid til å gjøre ferdig leksene, unngå stress.
  • Gi beskjed i forkant om når det er leksetid så det blir forutsigbart. Dette er viktig fordi barn med ADHD kan ha vansker med å skifte fra en aktivitet til en annen. Du kan si: du kan leke i 15 minutter til, så er det tid for lekser.

2. Hvor?

  • Hjelp barnet med å velge et fast sted å gjøre leksene. 
  • Legg vekk mobilen. Om barnet konsentrerer seg bedre med lyd, prøv med litt bakgrunnsmusikk.
  • Vær i nærheten. Barn med ADHD konsentrerer seg bedre når de vet at det er voksne i nærheten.

3. Hvordan?

  • Sett opp reglene dere har blitt enig om skriftlig og heng dem opp på et synlig og tilgjengelig sted.
  • Hjelp barnet med å komme i gang. Forsikre deg om at barnet forstår oppgaven og hvordan den skal løses. Les gjerne oppgaven høyt sammen med barnet. For de barna som lærer best visuelt, vis barnet hvordan man bruker overskrifter, markerer nøkkelord og setninger.
  • Ha regelmessige pauser. Barn med ADHD kan lett bli utmattet av distraksjoner, ha utfordringer med konsentrasjon, frustrasjon og rastløshet.
  • Sjekk leksene på slutten og se om barnet er ferdig. Om barnet bruker lenger tid enn hva som er forventet, snakk med læreren å se om han eller hun er villig til å justere mengden av lekser.
  • Gi ros og oppmuntring underveis, gjerne spesifikt på den konkrete oppgaven barnet holder på med, for eksempel «så fint epletre du har tegnet».
  • Gi belønning. Det er greit å tilby en premie for å motivere. For yngre barn kan ekstra leketid, en favorittsnack eller spill, eller lese høyt for barnet være gode belønninger. For eldre barn kan spilltid eller telefontid fungere.
  • Hold deg til reglene. Nye lekserutiner krever forpliktelse. Det tar en til tre måneder før en rutine blir en vane, og kanskje enda lenger om barnet har ADHD. Men med gode rutiner, struktur og belønning kommer gode leksevaner raskere på plass.

GODE TIPS FOR LÆRING

  • Spis og drikk før du starter med lekser.
  • Bruk en «timer» eller «timestokk».
  • Jobb 30 minutter av gangen (må tilpasses alder på barnet) med 5 minutters pause (strekk, tøy og bøy i pausen).
  • Leksene barnet ikke forstår, tar barnet med til lærer og spør om hjelp
  • Hva er den beste måten å øve til prøver på? Å skrive ned spørsmålene kan hjelpe deg til å lære bedre og memorere informasjonen. Denne prosessen tvinger deg til å tenke på lærestoffet på et høyere nivå, og kan hjelpe deg til å lære flere ting og sortere leksetiden.
  • Hvor mye trenger du å lese? Til å begynne med kan du lese overskrifter, diagrammer/grafer og tekst under illustrasjoner/bilder.
  • Det er smart å lese kapitlene i boka før læreren skal gjennomgå dem på skolen. Denne prosessen vil hjelpe deg til å fokusere bedre i timen.
  • De fleste barn med ADHD er trøtte om morgen. Et godt tips kan være å pakke skolesekken på kvelden før man går til sengs.

Kilde: ADDitude


Bilde kreditering:
Annie Spratt @ Unsplash
← Tilbake til oversikten