Minoritetsspråklige barn i barnehage
Minoritetsspråklige barn er barn der den ene eller begge foreldre har et annet morsmål enn norsk, samisk, svensk eller dansk. Adoptivbarn som kommer til Norge i femårsalderen, skal også tas med dersom de er elever på barnetrinnet.
Pedagogiske tiltak for minoritetsspråklige barn med ADHD i barnehagen
De pedagogiske tiltakene kan ikke vurderes uavhengig av personalets multikulturelle eller flerkulturelle kompetanse. Den flerkulturelle kompetansen vil si personalets evne til å kjenne seg selv, kjenne sin egen kultur og kjenne kulturelle variasjoner i egen kultur som innebærer:
- reflektere over seg selv i forhold til andre
- å ha bevisst forhold til egne tanker, ideer og holdninger, samt evnen til å ta minoritetsbarnets og familiens perspektiv
En slik kultursensitiv tilnærming fra barnehagepersonalet vil gi mange minoritetsspråklige barn, og spesielt de med ADHD, muligheten til å utvikle et positivt syn på seg selv, sin familie og sitt eget språk. Personalets kultursensitive møte med minoritetsspråklige barn og deres foreldre kan bidra til at barnet får mulighet til å utvikle sosiale kompetanser til å ferdes på arenaer der normer og verdier varierer. De lærer å forholde seg til ulike referanserammer og sosiale koder.
Barnehagepersonalets oppgaver:
- Være en god pedagog
- Være en tydelig og trygg voksenperson for barnet
- Gi barnet gode arenaer for mestring
Aktuelle pedagogiske tiltak
Noen sentrale prinsipper for å legge til rette en god barnehagehverdag for minoritetsspråklige barn med ADHD:
- Skape trygghet og tillit
- God dialog med foresatte – bruk tolk
- Gjør barnet kjent med avdelingen og etter hvert hele barnehagen
- Gi barnet mulighet til å etablere tilknytning og tillitsforhold til få personer i starten
- Hjelp barnet til å utvikle lekferdigheter
Har minoritetsspråklige barn med ADHD-diagnose rett til prioritert opptak?
- Barn med nedsatt funksjonsevne har rett til prioritert opptak i barnehage etter barnehagelovens § 13. Det må ligge en sakkyndig rapport som dokumenterer at barnet har ADHD, og at dette medfører nedsatt funksjon
- Barnehagen skal ta hensyn til barnets alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale og etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske barns språk og kultur jamfør § 2-3
- Retten til barnehageplass følger av barnehageloven § 12a. Barn som fyller ett år innen utgangen av august det året foreldre søker om barnehageplass, har rett til plass i barnehage fra august i året de fyller ett år.
Se temaheftene:
Målet med dette temaheftet er å gi inspirasjon i arbeidet med å legge til rette for barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagene.
Heftet omhandler barnehagenes innhold, arbeidsmåter og oppgaver i et flerkulturelt perspektiv.