NOU 2024:20 – Det digitale (i) livet - Balansert oppvekst i skjermens tid

Sist oppdatert
11
.
02
.
2025

ADHD Norge takker for muligheten til å gi innspill til NOU 2024:20 – Det digitale (i) livet. Balansert oppvekst i skjermens tid. Vårt innspill legger vekt på utvalgets anbefalinger til skoler og barnehager, med hovedfokus på skole.

Eksekutive funksjoner i møte med digitale plattformer i opplæringen

Barn og unge med ADHD har de samme intellektuelle evnene som sine jevnaldrende, men kan oppleve forsinkelser av eksekutive funksjoner. Det er derfor avgjørende at lærere og pedagogisk personale har tilstrekkelig kunnskap om ADHD, hvordan dette påvirker skoleprestasjoner og utvikling, samt hvordan barn og unge med ADHD samhandler med digitale plattformer i opplæringssituasjoner.
Som beskrevet i NOU-ens punkt 12.2 om skjermbruk og eksekutive funksjoner, viser forskningen på feltet en kompleks sammenheng. På den ene siden kan utfordringer med eksekutive funksjoner påvirke arbeidsminne, oppgaveskifte og impulskontroll. På den andre siden kan interaktive teknologier og digitale pedagogiske programmer ha en læringsfremmende effekt.
Barn og unge med ADHD er like ulike som andre barn, men noen risikofaktorer, som utfordringer med motivasjon og oppmerksomhetsspenn, går ofte igjen.
I tråd med anbefaling 17.4.5 om å etablere felles rutiner og strategier for utvikling av elevenes digitale kompetanse tidlig i skoleløpet, er det viktig at lærere og pedagogisk personale har kunnskap om både utfordringene og mulighetene digitale verktøy kan gi for elever med ADHD og eksekutive vansker.


Konkrete anbefalinger

1. Tidlig tilgang til digitale hjelpemidler
Barn og unge med ADHD trenger tydelig veiledning og støtte for å lære å bruke lese- og skriveprogrammer tidlig. Tilgang til diktering, lydbøker og mulighet for muntlig innlevering kan være kompenserende og bidra til økt motivasjon.

2. Målrettet opplæring i digitale verktøy
Mange elever med ADHD strever med uoppmerksomhet og å opprettholde motivasjon, spesielt ved større oppgaver, lesing og skriving. Det er ikke nok å ha tilgang til digitale hjelpemidler – elevene må få grundig opplæring i hvordan de kan bruke dem effektivt.

3. Kompetanseheving for lærere
Lærere kjenner sine elever best og spiller en avgjørende rolle i å gi nødvendig støtte i en digital skolehverdag. For å sikre en trygg og inkluderende læringsarena, må lærere få opplæring i digitale muligheter og hvilke verktøy som fungerer best for elever med eksekutive vansker.

4. Fleksibel tilrettelegging for ulike læringsbehov
Elever med ADHD har varierte læringsbehov. Noen har nytte av opplest tekst, mens andre foretrekker en fysisk bok. Skriveprosessen kan være utfordrende, men tiltak som diktering, skriveprogrammer og spillbasert læring kan øke mestring og motivasjon. Skolen må tilby varierte pedagogiske tilnærminger for å sikre likeverdig opplæring.


ADHD Norge mener at økt kunnskap om digitale verktøys muligheter og utfordringer er avgjørende for å sikre en inkluderende skolehverdag for barn og unge med ADHD. Tidlig og målrettet opplæring, kombinert med kompetanseheving for lærere, vil legge til rette for bedre læringsutbytte og økt mestring. Tilpassede digitale løsninger kan bidra til å utjevne forskjeller og sikre likeverdige muligheter for alle elever.


Vi takker for muligheten til å gi innspill til dette viktige arbeidet.

Bilde kreditering:

Andre leste disse artiklene også

No items found.
← Tilbake til oversikten