Bli medlem

Søvn

Trenger mye søvn

Mange som har ADHD, sliter med å få sove. Men Isabel Torsvik sover nå bedre om nettene, takket være at familien har innført faste rutiner og har gjort en del bevisste grep rundt hennes søvnsituasjon.

− Venninnene mine skjønner ikke hvordan jeg overlever uten å ha med meg mobiltelefonen på soverommet om kvelden. Men jeg synes det er deilig å koble av litt før jeg skal sove uten telefonen, sier Isabel Torsvik (15) fra Skien.

Da hun var fem år, fikk hun diagnosen spesifikke språkvansker, og for sju år siden fikk hun også påvist diagnosen ADHD uoppmerksom type. Hun trenger mye søvn om nettene for å klare å komme seg gjennom skoledagen. Derfor har familien innført en god del rutiner, og bruker i tillegg flere hjelpemidler for å sørge for at hun sover bedre om nettene. For å begrense uroelementer som kan forstyrre søvnen, er et av tiltakene å skru av alle skjermer, altså tv, datamaskin, nettbrett og mobil en time før hun skal legge seg. Mobiltelefonen må legges igjen på kjøkkenet en time før leggetid og ligger der hele natten.

− Vi merker stor forskjell på henne dersom hun ikke har sovet nok. Da klarer hun ikke å konsentrere seg, og hun er lite fokusert. Derfor mener vi at faste rutiner er viktig, både når det gjelder leggetider, og når hun skal stå opp om morgenen, sier moren Silje Torsvik Eek.

Selv har hun ADHD kombinert type.

Digital kalender og kuledyne

Familien bruker Memoplanner, som er en digital kalender som viser når de ulike aktivitetene i løpet av en dag inntreffer. Isabel skal være i seng 21.30, og lyset skal være slått av klokka 22.00 hver kveld. Dermed bruker hun blant annet Memoplanneren til å se når hun skal pusse tenner, og når hun skal legge seg. Hun må krysse av på planleggeren når hun har utført oppgavene.

− Etter at Isabel har fått Memoplanneren, har hun blitt mye mer selvstendig, og vi trenger ikke å mase på henne at hun skal gjøre dagens gjøremål. Siden jeg har ADHD selv, hjelper dette også meg til å huske rutinene. Men det er viktig at Memoplanneren styres av en voksen. Det er vi som legger inn de ulike tidene og aktivitetene, forteller moren.

Isabel har også kuledyne istedenfor vanlig dyne.

− Før jeg fikk kuledyne, våknet jeg flere ganger i løpet av en natt, men nå sover jeg mye bedre, forteller Isabel.

Moren forteller også at mye har endret seg etter at datteren begynte med kuledynen.

− Hun sover mye roligere om natta, sier hun.

Tar Melatonin

− Jeg skriver ofte dagbok før jeg sovner, for å koble av og sortere tankene mine. Jeg får ofte sove bedre de dagene jeg har skrevet dagbok, sier 15-åringen.

Isabel trenger ofte lang tid på å sovne, men det har blitt bedre etter at hun startet å ta Melatonin. Melatonin er kroppens søvnhormon, og dette midlet har hun fått på resept av legen. Melatonin er ikke godkjent som legemiddel I Norge, og selges som kosttilskudd. I noen tilfeller kan man få innvilget Melatonin på resept av legen.

− Hun pleier å ta Melatonin én time før hun legger seg. Hun føler selv at dette hjelper på å korte ned innsovningstiden, forteller Silje.

Våkner opp til lys

Familien hadde også lest at det skulle hjelpe på søvnproblemene om man våkner opp til lys om morgenen. Derfor har stefaren hennes Kjetil Eek laget en søyle med LED-lys som hun har på nattbordet sitt. Det er satt timer på dette lyset, og det tenner seg 10 minutter før vekkerklokka til Isabel ringer.

− Vi bruker dette spesielt i mørketiden. Vi merker stor forskjell når hun bruker dette lyset og når hun ikke gjør det. Når hun bruker lyset, er hun klar til å stå opp når vekkerklokka ringer, forteller Kjetil Eek.

Summen av alle disse tiltakene har gjort at Isabel sover bedre om natten, og det betyr igjen at hun er mer opplagt på skolen om dagen.

FAKTA

Kuledyne:

  • En kuledyne består av mange kuler som trykker flere steder på kroppen. Dette kan ha en sansestimulerende og beroligende effekt.
  • Dansk forskning viser at barn med ADHD kan falle raskere i søvn om de bruker kuledyne, da dynas tyngde kan motvirke uro og angst.
  • Søknad om kuledyne som behandlingshjelpemiddel ble etter hvert overført fra hjelpemiddelsentralen til helseforetakene, men det er nå vanskelig å få tilgang til kuledyne som behandlingshjelpemiddel gjennom det offentlige.

FAKTA

Melatonin:

  • Dette er kroppens søvnhormon som produseres i hjernen.
  • Produksjonen er høyest i mørke og hemmes av lys.
  • Mange bruker dette for å tilføre melatonin i kroppen, fordi mange mener dette har effekt på å korte ned innsovningstiden.